1 Μαρ 2010
Tα 18 σημεία αρχών του Τάσσου...
ΕΤΣΙ για να μην ξεχνούμε, σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς που ζούμε και με τις εκπτώσεις στο εθνικό μας θέμα της Κυβέρνησης του ΑΚΕΛ, καλό είναι να έχουμε πάντα υπόψιν τις 18 βασικές αρχές λύσης που περιλαμβάνονται στη σχετική πρόταση Τάσσου Παπαδόπουλου.
Οι 18 αυτές αρχές έχουν ως εξής:
1. Να οδηγεί σε πραγματική επανένωση της πατρίδας μας. Να διασφαλίζει ότι η επανενωμένη Κύπρος θα έχει ενιαία κυριαρχία, μια διεθνή προσωπικότητα και μια ιθαγένεια, με την ανεξαρτησία, την ασφάλεια και την εδαφική της ακεραιότητα κατοχυρωμένες. Ακόμη, η επανενωμένη Κύπρος να έχει ενιαία εξωτερική πολιτική και πολιτική άμυνας και ασφάλειας και μια φωνή εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και διεθνώς. Τέλος, να διασφαλίζει την πλήρη εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεκτημένου και του διεθνούς δικαίου.
2. Να διασφαλίζει τη συνέχεια της Κυπριακής Δημοκρατίας σε ένα διζωνικό, δικοινοτικό, ομόσπονδο κράτος.
3. Με το Ομοσπονδιακό Σύνταγμα, να κατοχυρώνει την πολιτική ισότητα των δύο κοινοτήτων, σύμφωνα με τα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών που καθορίζουν το δικοινοτικό χαρακτήρα της ομοσπονδίας και τη συμμετοχή των δύο κοινοτήτων στα όργανα και τις δομές της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Το Σύνταγμα να διασφαλίζει ακόμη ότι οι διαδικασίες λήψης αποφάσεων σε ομοσπονδιακό επίπεδο, δεν θα παρακωλύουν την ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία του κράτους. Βασική αρχή: Καμιά κοινότητα να μην μπορεί να παραβιάζει τα δικαιώματα της άλλης, αλλά και καμία κοινότητα να μην μπορεί να παρακωλύει την ομαλή λειτουργία του κράτους.
4. Να διασφαλίζει τη λειτουργικότητα και τη βιωσιμότητα της λύσης. Απαραίτητες προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο είναι:
•• Η σαφής διάκριση των αρμοδιοτήτων μεταξύ Εκτελεστικής, Νομοθετικής και Δικαστικής εξουσίας καθώς και η υπεροχή των νόμων του Ομοσπονδιακού Κράτους έναντι των νόμων των ομόσπονδων πολιτειών.
•• Η θεσμοθέτηση αποτελεσματικών μηχανισμών λήψης αποφάσεων και επίλυσης αδιεξόδων.
•• Η απεμπλοκή από λύσεις που προσδίδουν πολιτικό, διοικητικό, νομοθετικό ή δικαστικό ρόλο σε ξένους..
•• Η αυστηρή εφαρμογή της αρχής του Κράτους Δικαίου.
5. Να επιτρέπει και να διευκολύνει την αποτελεσματική εφαρμογή του κοινοτικού κεκτημένου σε όλη την Κύπρο χωρίς μόνιμες παρεκκλίσεις που θα καθιστούσαν τους Κύπριους πολίτες, ευρωπαίους πολίτες δεύτερης κατηγορίας.
6. Να βρίσκεται σε αρμονία με τις αρχές της ελευθερίας, της δημοκρατίας, του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του Κράτους Δικαίου. Οι Κύπριοι πολίτες να έχουν το δικαίωμα να δέχονται παιδεία στη γλώσσα τους και να εξασκούν το θρήσκευμά τους σε όλο το έδαφος της Κυπριακής Επικράτειας. Υπάρχουν διαζευκτικές προτάσεις, για να κατοχυρώσουμε εφαρμογή των βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών, χωρίς να επηρεάζεται η έννοια της διζωνικότητας.
7. Να θέτει οριστικό τέρμα στο πρόβλημα του εποικισμού και στις συνέπειές του. Ο εποικισμός που εφαρμόζεται από την Τουρκία συνιστά μείζονα απειλή για την Κύπρο. Η αποκατάσταση του δημοκρατικού και πολιτισμικού χαρακτήρα της Κύπρου είναι αναγκαία για τη βιωσιμότητα της λύσης.
8. Να αναγνωρίζει το δικαίωμα επιστροφής των προσφύγων σύμφωνα με το διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο. Το ίδιο ισχύει και για το ατομικό δικαίωμα της ελεύθερης απόλαυσης της περιουσίας. Οποιαδήποτε πρακτική διευθέτηση του προσφυγικού και του περιουσιακού θα πρέπει να είναι καθ’ όλα συμβατή με τις πρόνοιες της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Ο πολίτης πρέπει να έχει το δικαίωμα να αποφασίζει για την περιουσία του.
9. Να διασφαλίζει, για να είναι βιώσιμη, την ενότητα της οικονομίας. Η εισαγωγή του Ευρώ, συνιστά ισχυρή βάση για την επίτευξη της ενοποίησης της οικονομίας, αλλά και για την προσπάθεια ώστε το ταχύτερο δυνατόν να σμικρυνθούν και τελικά να εξαλειφθούν οι οικονομικές ανισότητες μεταξύ των δύο κοινοτήτων.
10. Να προνοεί ότι η εφαρμογή της θα εποπτεύεται για όσο καιρό συμφωνηθεί, τόσο από το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, με απόφαση του σύμφωνα με το κεφάλαιο VII του Καταστατικού Χάρτη, όσο και από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Επίσης ότι η εφαρμογή της θα αποτελεί προϋπόθεση για οποιανδήποτε μελλοντική σχέση Τουρκίας – Ε.Ε.
11. Να κατανέμει τις διάφορες γεωγραφικές περιοχές υπό τον έλεγχο της μιας ή της άλλης πολιτείας με ορθολογικά κριτήρια κτημοσύνης, οικονομικής βιωσιμότητας και, κυρίως, με σημείο αναφοράς την περί δικαίου αντίληψη των πολιτών.
Οι περιοχές που θα επιστραφούν θα πρέπει να καθοριστούν με τρόπο ώστε η μεγάλη πλειοψηφία των προσφύγων να βρεθεί υπό ελληνοκυπριακή διοίκηση. Οι περιοχές αυτές θα πρέπει να αποδοθούν αμέσως, με τη λύση, στον έλεγχο των Ηνωμένων Εθνών για παράδοση στους νόμιμους ιδιοκτήτες.
Το μήκος της ακτής που θα αντιστοιχεί στην κάθε πλευρά, πρέπει να είναι ανάλογο με τη συνολική έκταση της κάθε πολιτείας.
Η Αμμόχωστος πρέπει να δοθεί στα Η.Ε. ταυτόχρονα με την έναρξη των διαπραγματεύσεων, ώστε να αρχίσει η ανοικοδόμησή της.
12. Να προνοεί νέο σύστημα ασφαλείας που να εμπνέει εμπιστοσύνη και στις δύο κοινότητες και να διασφαλίζει την ανεξαρτησία, τη συνταγματική τάξη και την εδαφική ακεραιότητα του κράτους, ενώ παράλληλα να μην παραχωρεί επεμβατικά δικαιώματα σε τρίτη χώρα.
13. Να μη θέτει τη συμμετοχή της Κύπρου στην Κοινή Εξωτερική Πολιτική Ασφάλειας της Ε.Ε. στην κρίση ξένων δυνάμεων. Το ίδιο να ισχύει και για τη σύναψη στρατιωτικών συμφωνιών, σημαντικών για την προαγωγή της στρατηγικής μας θέσης διεθνώς.
14. Να δίνει στο ομοσπονδιακό κράτος την άσκηση πλήρους ελέγχου, ως απόρροια της κυριαρχίας του, στον εναέριο χώρο, αποκλειστική οικονομική ζώνη, χωρικά ύδατα και περιοχή έρευνας και διάσωσης, χωρίς να παραχωρούνται τέτοιες εξουσίες και δικαιώματα σε ξένα κράτη.
15. Να οδηγεί σε διευθέτηση του μεγάλου ανθρωπιστικού προβλήματος των αγνοουμένων.
16. Μα προβλέπει μεταβατικές ρυθμίσεις μικρής διάρκειας, μόνο για όσο είναι απολύτως αναγκαίο μέχρις ότου ετοιμαστούν στην πράξη οι νέες δομές.
17. Να ορίζει ότι η μετάβαση από το παρόν συνταγματικό καθεστώς της Κυπριακής Δημοκρατίας στο ομοσπονδιακό καθεστώς της λύσης, θα γίνει όταν είναι έτοιμες οι νέες δομές και διασφαλίζεται η αποτελεσματική λειτουργία τους.
18. Οι δύο κοινότητες να δεσμευτούν και να εφαρμόσουν με καλή πίστη στην ολότητά τους τη Συνολική Συμφωνία έστω και αν σε επί μέρους σημεία θεωρούν ότι δεν τους ικανοποιεί πλήρως. Θα πρέπει επίσης να συμφωνηθεί ότι ύστερα από κάποια συγκεκριμένη χρονική περίοδο θα υπάρξει συνταγματική αξιολόγηση από Μεικτή Συνταγματική Δικοινοτική Συνέλευση, η οποία θα λάβει χώρα υπό το φως των εμπειριών που θα έχουν μέχρι τότε αποκομιστεί κατά τα πρώτα χρόνια εφαρμογής της λύσης.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου